Hoe Een Gestripte Bout Te Verwijderen?

Dit zijn enkele manieren om een versleten of roestige bout te verwijderen, zelfs als deze kapot is!

Het kan gaan om het repareren van een oude grasmaaier, een wasmachine of het restaureren van een vintage rode wagen. U zult uiteindelijk merken dat u naar een bout of kop kijkt die niet in goede staat is.

Maar geen paniek! Maar wacht! Er zijn manieren om van die kapotte of gestripte bout af te komen voordat je je sleutel in de struiken van de buren gooit. Lees verder.

Een Verroeste Bout Verwijderen?

Voor degenen die buitenshuis werken, zijn roestige bouten gebruikelijk. Machineboutkoppen kunnen zo geoxideerd raken dat het moeilijk te zien is dat ze er zijn. Het is ook mogelijk dat de moeren waarmee de slotbouten vastzitten, roesten, waardoor ze moeilijk te verwijderen zijn.

De roest kan de bout op zijn plaats bevriezen of de vorm van de boutkop of de moer die de bout vasthoudt, verslechteren. De sleutel grijpt de zeskantige kop van de bout of moer niet vast, waardoor het moeilijk, zo niet onmogelijk, te verwijderen is.

Stappen:

  1. Spuit de bout eerst in met kruipolie. (Als u naar een auto-onderdelenwinkel gaat, vindt u een verscheidenheid om uit te kiezen in spuitbussen of flessen (Blaster, WD-40, Liquid Wrench, enz.).
  2. Overgiet de aangetaste bout met de kruipolie en laat deze zo lang zitten als de aanwijzingen aangeven. Probeer de bout los te draaien met de dopsleutel.
  3. Tik met een hamer op de kop van de bout als deze stevig aan een samenstel is bevestigd. Het is belangrijk om de vorm van de zeskantkop niet te beschadigen, dus als de sleutel wegglijdt, gebruik dan een andere olietoepassing.
  4. Spuit kruipolie op de boutkop en moer als deze vastzit en niet wil draaien. Wacht en gebruik dan de juiste maat sleutel om het te verwijderen. Als de kop of moer te geoxideerd is, kan de sleutel mogelijk niet in de vorm en slippen.
  5. Gebruik een borgtang (of bankschroef) om de spanning aan te passen en klem de kop stevig vast of verwijder de moer.

Hoe Een Verroeste Moer Te Verwijderen?

Als de moer verroest is, zit er niets anders op dan hem af te knippen. Gebruik een metalen zaagblad als je een oscillerende multitool of een reciprozaag hebt. Metaalzagen zijn langzamer maar niet minder efficiënt dan de andere methoden. U kunt langs de basis van de bout of de zijkanten van de moer snijden.

Het verwijderen van bouten is niet het enige gebied waar u geld kunt uitgeven. Als je meer dan een paar verroeste bouten in je leven hebt, wil je misschien investeren in een boutextractorset. Deze doppen zijn geprijsd van tot en kunnen verroeste boutkoppen stevig vasthouden, zodat ze kunnen worden verwijderd.

Hoe Een Gebroken Bout Te Verwijderen?

Soms breekt de kop af wanneer u een verroeste bout probeert te verwijderen. Dit laat het lichaam in de draden. Er zijn een aantal verwijderingsopties. De eerste is om het uit te boren.

Stappen:

  1. Een boor moet kleiner zijn dan de diameter van de bout.
  2. Gebruik een centerpons om een startpunt in het midden van de bout te maken en begin dan langzaam in de bout te boren, gebruik een machineolie zoals 3-in-one om het bit te smeren. U moet oppassen dat u de schroefdraad van de assemblage niet beschadigt, omdat dit het installeren van een nieuwe bout bemoeilijkt.
  3. Een eenvoudigere manier om een gebroken bout te verwijderen, is door een bouttrekker te gebruiken die lijkt op een schroef met grove schroefdraad. Een set boutextractorschroeven kan worden gekocht voor ongeveer
  4. De schroeven zijn er in verschillende diameters en hebben linkse schroefdraad. U moet de bout uitboren zoals hierboven beschreven. Het is echter alleen nodig om voldoende te boren om de aankoop van de boutextractor te kunnen doen.
  5. Spuit een beetje kruipolie op de bout. Tik met een hamer op de extractor in het gat totdat deze stevig vastzit, gebruik dan een tang of een sleutel om de extractor tegen de klok in te draaien, en de bout moet terug naar buiten komen.